Onboarding binnen een organisatie essentieel?
Een goede onboarding is erg belangrijk voor het succes van nieuwe medewerkers en voor de prestaties van een organisatie. In dit blog geven we je tips hoe je dit als organisatie het beste kunt aanpakken.
Onboarding. Wat houdt het precies in?
Onboarding verwijst naar het proces van het verwelkomen en integreren van nieuwe medewerkers binnen een organisatie. Het is een gestructureerd proces dat begint op het moment dat een nieuwe medewerker wordt aangenomen en doorgaat tot de medewerker zich volledig heeft geïntegreerd in de organisatie en productief is. Een effectieve onboarding is van belang voor het succes van nieuwe medewerkers, maar bovenal voor de prestaties van een organisatie.
Waarom is een goede onboarding belangrijk?
Een goede onboarding is belangrijk omdat het gevoel van verbondenheid met een organisatie een van de belangrijkste factoren is die medewerkers motiveren om zich in te zetten en bij te dragen aan het succes ervan. Het zorgt er ook voor dat nieuwe medewerkers snel productief zijn en hun taken efficiënt kunnen uitvoeren, waardoor dit weer bijdraagt aan de algehele prestaties van de organisatie. Op de lange termijn zorgt dit voor een vermindering van de kosten, omdat er minder tijd en middelen nodig zijn om nieuwe medewerkers op te leiden en in te werken.
Hoe kun je als organisaties je onboardingproces verbeteren?
- Zorg voor een gestructureerd onboardingplan
Zodat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen binnen de organisatie en zich bewust zijn van de verwachtingen die de organisatie heeft. Het plan moet alle belangrijke informatie bevatten, zoals de geschiedenis van de organisatie, de missie, visie en kernwaarden, de rollen en verantwoordelijkheden van de nieuwe medewerker, etcetera. Het is belangrijk om dit plan vooraf op te stellen, zodat je geen informatie vergeet te delen met de nieuwe medewerker.
- Maak de onboarding interactief
Een interactieve onboarding is veel effectiever dan een passieve onboarding. Het is belangrijk om nieuwe medewerkers te betrekken bij de onboarding en hen de gelegenheid te geven om vragen te stellen en te communiceren met degenen die al binnen de organisatie werken. Het is ook belangrijk om nieuwe medewerkers te betrekken bij het bedrijfscultuur, door hen bijvoorbeeld meteen deel te laten nemen aan teambuilding-activiteiten. Ook als deze nieuwe medewerker nog niet officieel begonnen is. Bijvoorbeeld bij een teamuitje, barbecue, borrel etc. De nieuwe medewerker kan dan al kennismaken met zijn/haar nieuwe collega’s.
- Bied ondersteuning en feedback
Het bieden van ondersteuning en feedback is een belangrijk aspect van de onboarding. Nieuwe medewerkers moeten weten dat er iemand is die hen kan ondersteunen en hen kan helpen bij het begrijpen van de organisatie en hun rol binnen de organisatie. Feedback geven is ook belangrijk, omdat het nieuwe medewerkers kan helpen hun taken en prestaties te verbeteren.
Onboarding anno 2023
In 2023 is het belang van een effectieve onboarding alleen maar toegenomen. Door alle veranderingen is het steeds belangrijker geworden om snel en effectief te integreren in een organisatie. Organisaties investeren daarom in steeds meer technologische oplossingen om het proces van onboarding te versnellen. Denk hierbij aan het gebruik van online trainingen, virtuele rondleidingen en digitale kanalen.
Benieuwd geworden over hoe je dit kunt aanpakken binnen jouw organisatie? We vertellen je er graag meer over. Neem gerust contact met ons op via info@fongersenfongers.nl