It's a small world
De naam van de inmiddels 55 jaar oude Disney attractie met het bijbehorende mierzoete liedje. De attractie stond in 1964 op de wereldtentoonstelling van New York en de opbrengst daarvan ging naar Unicef. Voor een betere wereld.
Waarom nu deze introductie? De afgelopen jaren hebben we als Fongers & Fongers kandidaten uit onder meer Duitsland, Dubai, UK, China en Afrika bemiddeld naar uitdagende functies bij Achterhoekse bedrijven. Zelfverzekerde kandidaten met mooie opleidingen, midden dertig, die meerdere talen spreken, een brede belangstelling hebben en zich niet belemmerd zien door landsgrenzen.
Afgelopen week in een gesprek met twee Afrikanen, die zojuist een contract bij een opdrachtgever in Ulft hadden getekend, gingen bij mij de ogen toch nog even wat verder open. Wat waren zij enthousiast over Nederland. Groen, schoon, tolerant en mensen fietsen hier ’s-avonds gewoon veilig over straat. Zaken die voor ons doodnormaal zijn naast goede opleidingen en secundaire voorzieningen. Daarnaast waren zij, net als wij, op zoek naar een bedrijf waar ze flexibel kunnen werken in een sfeervolle omgeving waar ze authentiek kunnen zijn en van toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van het bedrijf. Je spendeert namelijk circa 50.000 uur in je leven aan werk. Dan wil je ook werken bij een duurzaam bedrijf waar je inbreng gewaardeerd wordt, bij een bedrijf dat energie steekt in de wereld van morgen met een goede balans tussen werk en privé.
It’s a small world. Dat wat wij belangrijk vinden in ons leven blijkt niet zozeer te verschillen van iemand in Hamburg, Newcastle, Johannesburg of Beijing en ook zij willen graag werken voor bedrijven in de Achterhoek. Feit is echter dat ook ondernemers grensverleggend moeten willen denken. Gesproken wordt over vergrijzing en talent in de regio willen behouden. Het behouden van talent klinkt overigens voor mijn gevoel nogal benauwend maar dat is persoonlijk. De kracht ligt toch juist in het loslaten zegt men. Ik denk dat een aantal studenten na het afstuderen juist internationaal moeten gaan om voor multinationals te gaan werken om daarna met deze kennis weer terug te kunnen keren naar de bedrijven in de regio.
Voor Achterhoekse ondernemers zou de kracht moeten liggen in het aantrekken van talent. Wat maakt een werkgever nu aantrekkelijk genoeg om voor te willen werken? Talent werkt namelijk graag voor een leuke, uitdagende werkgever die dat ook uitdraagt.
Als we kijken naar Zweedse bedrijven kunnen we hier als werkgevers nog een stap maken. Als recruiter krijgen wij van talentvolle kandidaten namelijk een aantal vragen die hen doen besluiten om voor werkgever A of B te kiezen nadat ze uiteraard hebben beoordeeld of ze de functie inhoudelijk interessant genoeg vinden. Wat is de maatschappelijk verantwoordelijkheid van het bedrijf, kennen ze flexibele werktijden, kan ik 4×9 werken, wat is het beleid inzake persoonlijke ontwikkeling en hoe staan ze ten opzichte van ouderschapsverlof en vitaliteit? Dit zijn, zeker bij tweeverdieners zaken die zwaarder wegen dan salaris. Als een bedrijf dit duidelijk inzichtelijk heeft en kenbaar maakt in zijn communicatie dan maakt hen dit vele malen aantrekkelijker voor talent. Op deze wijze kan het zomaar zijn dat je als Achterhoekse ondernemer straks in de toekomst een team van collega’s hebt met ook een Zweedse, Afrikaanse of Duitse nationaliteit.
Wat deze globalisering voor ons als recruiters betekent? Dat we onze recruitment software goed op orde hebben zodat we kandidaten wereldwijd bereiken. Onze software staat nu reeds klaar voor google jobs. Daarnaast moet een goede kennis van de Engelse taal je in dit vak niet vreemd zijn. We voeren gesprekken via skype/facetime met kandidaten die overwegen in Nederland te gaan werken. Daarnaast zijn we zelf op pad. Handelsmissie naar Afrika, LinkedIn Londen, op bezoek in Berlijn bij ondernemers. Kortom kijken wat er leeft en waar ze leven. Candidate Search. It’s a small world after all.
Jonneke Fongers