Blog
Gepubliceerd: 25-05-2022

Millennials VS GEN Z

Elke generatie kent zijn veranderingen, gewoontes, gebeurtenissen en ontwikkelingen. Generaties zullen altijd verschillend naar situaties kijken. Zo geldt dat natuurlijk ook over hoe zij naar bedrijven en hun manier van doen kijken. Je zult lang niet altijd iedereen blij kunnen maken, maar je kan er wel voor zorgen dat je inspeelt op de laatste ontwikkelingen om zo de nieuwste generatie aan je te binden. De twee jongvolwassen generaties zijn de millennials en de GEN Z generatie. Maar ook tussen deze twee generaties zitten alweer verschillen, maar wat zijn die precies? Ik zal ze allemaal even voor je op een rijtje zetten.

Wel of geen smartphone?
Allereerst: wanneer ben je een millennial en wanneer behoor je tot de GEN Z generatie? Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995, GEN Z’s zijn geboren tussen 1995 en 2015. Op een paar uitzonderingen na kent de GEN Z generatie geen wereld zonder smartphone. Ik ben zelf geboren in 1998 en ik had echt pas later een echte smartphone. Ik weet dus ergens echt nog wel hoe het was zonder smartphone. Ik heb zelf eerder altijd een Nokia gehad zodat ik in ieder geval kon sms’en of bellen zodat mijn ouders wisten waar ik was. Die telefoon heeft zelf de wasmachine overleefd, niet kapot te krijgen! Een smartphone is daarentegen toch echt een stuk fragieler… maar goed dat is in eerste instantie het grootste verschil tussen deze twee generaties. Maar dat niet alleen, ook blijkt dat er duidelijk verschillen zijn in hoe de generaties winkelen, omgaan met merken en waar ze precies hun geld aan uitgeven.

Digitaal vs. Klantcontact
Ten eerste, millennials hebben een hogere klantverwachting dan GEN Z. Ze zijn dan ook bereid meer te betalen voor een betere customer experience. GEN Z verwacht juist meer digitale innovatie van bedrijven. Dit komt deels ook door COVID. In de corona periode moesten veel bedrijven van alles omgooien om vervolgens toch nog te voldoen aan alle wensen en behoeften van klanten. Met name bij de jonge generaties, dus vooral GEN Z, wordt er verwacht dat er meer digitaal zal plaatsvinden en vinden ze daarbij het klantcontact niet meer een must, tenzij er iets niet goed gaat natuurlijk. Dan moet het zo snel mogelijk weer opgelost zijn vinden ze. De millennials werden grootgebracht in een tijd van welvaart terwijl de GEN Z generatie opgeroeid in een tijd van recessie. Ik ben zelf ook onderdeel van de GEN Z generatie en ik vind het wel erg lastig hoe de huizenmarkt er nu uitziet. Een slimme investering of langetermijnwaarde is dus voor mij en mijn generatie belangrijk. Denk hierbij ook aan deals, extra’s of gratis verzending. We zijn dus echt wel bezig met ons geld, al moet ik zeggen dat ik een terrasje niet vaak afsla …

Bedrijven, step up your game!
Bedrijfswaarden zijn ook van grote invloed. Door de gebeurtenissen in 2020 zijn er een boel langlopende problemen aan het licht gekomen bij bedrijven. De verwachting van de jonge consument is daardoor enorm toegenomen en ze zijn zich dan ook bewust van de macht die ze hebben. Ze zijn van mening dat bedrijven voor meer moeten staan dan alleen hun eigen financiële belang. Denk hierbij aan hoe het personeel behandeld wordt, klimaatverandering enzovoort.

Interactie blijft key
Ook blijkt dat millennials meer kanalen gebruiken dan de GEN Z generatie. Zeker in de corona tijd was een groot deel van de fysieke wereld onbereikbaar en daarom spendeerde mensen meer tijd om online. 2020 was op de vlak een enorm keerpunt. Naar schatting vond 60% van de transacties online plaats. Gemiddeld werden er 9 verschillende kanalen gebruikt om producten te bekijken, advies te krijgen en tot aankoop over te gaan. Consistente interactie is dus erg belangrijk voor een geslaagde customer experience.

Onderscheiden
Merkkleding was het helemaal voor millennials, daarmee konden zij hun gevoel voor mode tonen. GEN Z wil niet per se gedefinieerd worden door een merk. Dat wil niet zeggen dat ze nooit meer merkkleding kopen, maar ze gebruiken vooral social media om mensen en groepen te vinden waar ze graag bij aansluiten waar ze zich goed bij voelen om zich op die manier te onderscheiden.

Geloofwaardigheid
Last but not least, denk als bedrijf ook aan je credibility. Minder dan de helft van de jongeren geeft aan bedrijven in het algemeen wel te vertrouwen. Ze zetten zowel vragentekens bij de customer experience als bij hun prestaties als maatschappelijk verantwoorde ondernemingen. Neem je sociale verantwoordelijkheid als onderneming. Dat zal de GEN Z generatie enorm waarderen.

Kortom, er zijn weldegelijk verschillen tussen deze twee generaties en als bedrijf is het essentieel om te weten hoe je toch beide generaties aan je kan binden. En daar hoort nog altijd de toenemende digitale verandering bij, maar mag ook de customer experience niet verwateren. Het gaat ook om het welzijn van de werknemers en hoe je als bedrijf ervoor zorgt het milieu niet te (verder) te beschadigen. A full picture!

 

 

 

Millennials versus Gen Z: de beste marketingbenadering voor deze lastige jongeren. (2021a, januari 6). Salesforce NL Blog.  https://www.salesforce.com/nl/blog/2019/09/Millennials-versus-GenZ-de-verschillen-en-beste-marketingbenadering.html