Waarom offboarding net zo belangrijk is als onboarding
(En waarom een appeltaart alleen niet genoeg is)

Nieuwe collega binnen? Dan trek je alles uit de kast. Rondleiding, buddy, bloemetje op het bureau. Maar als iemand vertrekt? Dan is het ineens: “Zet je je laptop nog even uit?” Zonde.

Want offboarding – het proces waarin je op een nette manier afscheid neemt – is misschien wel het meest onderschatte onderdeel van goed werkgeverschap.

En ja, dat kan gewoon in stijl. Zonder drama. Mét wederzijds respect.

Waarom offboarding telt

1. De laatste indruk blijft hangen
Wat mensen aan het eind meemaken, bepaalt voor een groot deel hoe ze terugkijken. En hoe ze over je praten op feestjes. Of op Glassdoor.

2. Respect is geen voorwaarde – het is je visitekaartje
Ook als iemand ‘weggaat’, blijft het een mens. Een afscheid met aandacht laat zien: hier nemen we elkaar serieus. Van start tot finish.

3. Het voorkomt gedoe
Toegang tot systemen, spullen inleveren, werk overdragen – een beetje structuur voorkomt achteraf veel ruis (en irritatie).

4. Je leert ervan
Een goed exitgesprek levert vaak eerlijkere feedback op dan een jaargesprek. Doe er wat mee.

5. Wie weet komen ze terug
De wereld is klein, zeker in de Achterhoek. Een medewerker die met een goed gevoel vertrekt, is vaak je beste ambassadeur – of ooit gewoon weer je collega.

Wat hoort bij een goede offboarding?

Laat weten dat iemand weggaat – aan collega’s én klanten
Plan een exitgesprek (en luister echt)
Regel overdracht en systemen op tijd
Sluit netjes af: laptop inleveren, administratie op orde, afscheid geregeld
Zorg voor een bedankje dat past: een kaart, een borrel, of gewoon eerlijke woorden 

Tot slot
Mensen komen en gaan. Dat hoort erbij. Maar hoe je afscheid neemt, zegt alles over hoe je met mensen omgaat. En dát blijft hangen – bij degene die vertrekt én bij het team dat blijft.

Bij Fongers & Fongers zeggen we: offboarding is geen sluitstuk, het is je laatste kans op een goeie indruk.

Geschreven door Chantal Sesink