Blog
Gepubliceerd: 18-10-2017

WAT LEREN WIJ VAN MAX VERSTAPPEN?

WAAROM EEN GOEDE SAMENWERKING TUSSEN WERKGEVER EN RECRUITER ESSENTIEEL IS

De juiste match vinden tussen een vacature en een professional is voor veel bedrijven een uitdaging. Ook voor jou? Dan heb je mogelijk al eens gebruik gemaakt van een recruiter of ben je van plan dit nog te gaan doen. Een recruiter helpt je sneller en effectiever de juiste kandidaat voor de vacature te vinden. Wil je daarbij het beste resultaat? Zorg dan voor een goede samenwerking tussen jou als opdrachtgever en de recruiter of het recruitmentbureau waarmee je werkt. In deze blog leggen we je graag uit waarom.

KWALITEIT VERSUS KWANTITEIT

Misschien verwacht je een vacature sneller te vervullen wanneer je meerdere recruiters tegelijkertijd inschakelt. Helaas betekent deze strategie in de praktijk vaak dat de focus op kwantiteit ligt in plaats van kwaliteit. Oftewel: je ontvangt meer potentiële kandidaten, maar de ideale kandidaat zit er niet tussen. Onze ervaring is dat het contraproductief werkt om meerdere recruiters in dezelfde vijver te laten vissen. Vergelijk de situatie met Max Verstappen en de pitstops die hij maakt tijdens een race. Daarbij zijn er ook niet meerdere partijen die tijdens de bandenwissel elkaar in de weg lopen. Dat zou bijzonder inefficiënt zijn en funest voor Max’ succes. Ook in de recruitmentbranche werkt het beter om een sterk partnership op te bouwen met één recruitmentbureau. Zo raak je goed op elkaar ingespeeld, hebben recruiters geen last van elkaar en behaal je het beste resultaat.

EEN GOEDE INDRUK

Een goede samenwerking tussen opdrachtgever en recruiter is ook essentieel omdat je graag een professionele indruk wilt achterlaten bij interessante kandidaten. Daarvoor is het belangrijk dat de recruiter de opdrachtgever goed kent: zo kan hij de kandidaat het beste enthousiasmeren voor en informeren over de vacature. Dit is belangrijk voor het imago van jouw organisatie. Een kandidaat hoeft bijvoorbeeld minder lang op een terugkoppeling te wachten wanneer de recruiter goed op de hoogte is van de status van de procedure. Dit schept vertrouwen.

SPARRINGSPARTNER

Je hebt waarschijnlijk weleens gehoord van de uitdrukking ‘Alleen ben je sneller, samen kom je verder’. Deze uitspraak is zeker ook voor de recruitmentbranche van toepassing. Hoe beter een recruiter jou kent, hoe meer hij of zij als sparringspartner kan fungeren. Dat levert jou als opdrachtgever een waardevolle adviseur op, die je op kansen, mogelijkheden en risico’s wijst.

MEER COMMITMENT

En tot slot: hoe minder commitment jij uitspreekt naar een recruitmentbureau, hoe groter de kans dat je dat commitment helaas ook niet terugkrijgt. In de praktijk kan dat bijvoorbeeld betekenen dat een recruitmentbureau minder aandacht besteedt aan de selectie van kandidaten. Of dat het langer duurt voordat een recruiter een vacature vervult. Want ook een recruitmentbureau zal net wat harder lopen voor een klant die bereid is te investeren. De kans op een langetermijnsamenwerking én gezamenlijk succes is dan namelijk vele malen groter.

Wat zijn jouw ervaringen met recruitmentbureaus en werving- en selectieprocedures? Hoe ziet voor jou de ideale partnership met een recruitmentbureau eruit?