Blog
Gepubliceerd: 30-11-2017

WAT IS EMPLOYER BRANDING EN HOE ZET JE HET IN VOOR JOUW BEDRIJF?

Het begrip employer branding bestaat al jaren, maar wordt steeds belangrijker. Na een aantal jaren waarin er veel aanbod was op de arbeidsmarkt, overheerst in vele branches nu juist de vraag. Dat betekent dat veel bedrijven, recruiters en HR-professionals het lastig vinden om de juiste werknemers te vinden én te behouden. Je employer brand verstevigen kan daarvoor een goede oplossing zijn. Maar wat is employer branding precies en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

POSITIONERING EN IMAGO

Een employer brand is een werkgeversmerk. Vrij vertaald betekent employer branding dat je bewust werkt aan je positionering en imago als werkgever. Het gaat om het vermarkten van je werkgeversmerk zodat je aantrekkelijk bent voor potentiële werknemers. Bedrijven als TUIH&M en Unilever zijn voorbeelden van actieve ‘employer branders’. Maar het zijn zeker niet alleen multinationals voor wie employer branding belangrijk is. Juist als MKB’er wil je de ‘War for Talent’ niet verliezen van de grote namen. Goede employer branding zorgt ervoor dat je ook zonder een groot marketingbudget je bedrijf “verkoopt” aan de juiste professionals.

HET BEGINT MET INZICHT

Een sterke employer brand begint met inzicht in je eigen bedrijf. Branding gaat namelijk over weten wie je bent en waar je voor staat. Stel je als bedrijf bijvoorbeeld de vraag: welke mensen bepalen ons succes? Welke kenmerken, vaardigheden en ambities hebben zij? Maar ook: wat zijn onze eigen kernwaarden? Wat staat in ons bedrijf voorop: groei, duurzaamheid, plezier, innovatie…? Hoe beter je dit weet, hoe gerichter je je als werkgever in de markt kunt zetten.

DRAAGVLAK, MIDDELEN EN EEN LANGE ADEM

Voldoende draagvlak, (externe) capaciteit en een lange adem zijn essentieel wanneer je een sterk employer brand wilt realiseren. Employer branding is geen eenmalig project en altijd gericht op de lange termijn. Bovendien vraagt het moed van een werkgever om op te vallen. Een valkuil is om in je arbeidsmarktcommunicatie de cliché’s te benoemen die elk bedrijf benoemt. Je bent dan weinig onderscheidend en dus ook geen herkenbaar merk. Een andere valkuil is vooral vertellen waar jouw bedrijf behoefte aan heeft. Terwijl het juist ook belangrijk is je te verplaatsen in de professional.

UITDRAGEN WIE JE BENT

Wat moet je wél doen? In de kern: authentiek zijn en uitdragen wie je bent. Een goede employer branding strategie en -implementatie gaat niet over een nacht ijs. Echter kun je wel direct aan de slag met praktische ‘tips en tricks’. Voor jou als organisatie betekent dit bijvoorbeeld:

  • Dat je actuele en relevante content deelt.
  • Dat je aandacht besteedt aan onderscheidende vacatureteksten. Niet elke vacature hoeft viral te gaan, maar het is wel fijn als jouw vacature opvalt.
  • Dat je huidige werknemers een stem en een gezicht geeft. Zij zijn je belangrijkste merkambassadeurs!
  • Dat je focust op wat je werknemers te bieden hebt. Laat bijvoorbeeld zien dat werknemers de tijd en het budget krijgen die nodig zijn om hun talenten te ontplooien. Ben je als werkgever flexibel in werktijden of thuiswerken? Benoem dit.

Vul dit lijstje vooral aan met jouw eigen ideeën en creativiteit. Heb je hulp nodig of behoefte aan praktische middelen die direct bijdragen aan de invulling van je vacatures? Neem dan contact met ons op!