Nieuws
Gepubliceerd: 12-09-2017

TALENTENJACHT NIEUWE STIJL - FONGERS & FONGERS

Talentenjacht nieuwe stijl

Het mag gezegd: de economische groei zit er lekker in.  Het aantal banen neemt toe en het aantal vacatures in 2017 nadert de miljoen volgens het UWV.  De arbeidsmarkt krimpt, vooral in de industrie, bouw, handel en zorg. In de Achterhoek is dat niet anders. Hoe helpen de recruiters van Fongers & Fongers uit Zeddam bedrijven dan tóch aan de ideale kandidaat? En welke rol speelt technologie daarin? 

“Robotisering heeft ook zijn intrede gedaan in de wereld van recruitment,” vertelt Jonneke Fongers, die samen met haar zus Diana het gelijknamige recruitmentbureau runt.

Robotisering in recruitment brengt verschillende technologische ontwikkelingen samen. Deze ontwikkelingen zijn gebaseerd op artificial intelligence en machine learning, waarbij algoritmes leren van ervaringen uit het verleden. De toepassing van deze technologieën zorgt dat menselijke handelingen sneller en efficiënter kunnen worden uitgevoerd.

“Ons vak als recruiter verandert snel en wij investeren in ons team qua software, kennis van data en marketing om in deze krappe markt toch de juiste kandidaat te kunnen traceren.

Internettechnologie is volwassen geworden.  Wij hebben onze recruitmentmethodes op de nieuwe werkelijkheid aangepast en maken veelvuldig gebruik van data en internet. Slimme software die gebruikt maakt van algoritmes optimaliseert onze vacatureteksten, Google Analytics geeft aan waar onze kandidaten in geïnteresseerd zijn en onze recruitment software maakt inzichtelijk waar op internet onze potentiële kandidaten zich kunnen bevinden.”

What’s hot

“Doelgroep segmentatie vormt een belangrijke component van onze zoektochten,” gaan Jonneke en Diana verder. “De verschillende doelgroepen worden elk op een andere wijze en met de juiste content benaderd. Altijd via de op de groep afgestemde kanalen, van LinkedIn tot Facebook, YouTube en andere social media. Je kunt veel automatiseren echter als je je doelgroep niet met het juiste verhaal benadert zullen ze niet geïnteresseerd zijn en een tweede keer niet meer naar je verhaal luisteren. Ze worden namelijk op dit moment dagelijks benaderd voor vacatures. Het is heel belangrijk dat we het verhaal van onze opdrachtgevers oprecht en op de juiste en pakkende wijze over de bühne kunnen brengen. Dat vereist een goed partnership met onze opdrachtgevers.

Onze teamsamenstelling is bewust afgestemd op ‘meegaan met je tijd’. De jongste is 24, de oudste is 44. Het is heel handig om er jonge mensen bij te hebben. Zij weten beter dan wij de jongere doelgroep motiveert. Wij dachten modern te zijn omdat we Whatsapp gebruiken, maar de jonkies hielpen ons pas nog uit die droom: de chatapp Telegram is nu populair geworden evenals natuurlijk een Instagram. Die focus op online vraagt trouwens wel wat van onszelf. We zeggen weleens dat we 25×7 beschikbaar zijn. Thuis op de bank nog even appen met kandidaten of opdrachtgevers is meer regel dan uitzondering. Ook dat is een verandering.”

Employer en personal branding

De nieuwe hulpmiddelen vragen om een andere aanpak. Diana Fongers: “Dat geldt voor ons, maar ook voor bedrijven die op zoek zijn naar talent. Je moet jezelf als bedrijf op de juiste wijze laten zien. Dat gebeurt ook steeds vaker, door middel van vacature-video’s. Video is hot, ook in recruitmentland. De wat meer traditionele Achterhoekse bedrijven vinden deze ontwikkeling nog weleens lastig. Maar wij helpen hen natuurlijk graag over de drempelvrees heen. Potentiële kandidaten moeten zichzelf online op de juiste wijze presenteren. Wie online niet actief is, maakt weinig kans. De tijd van post & pray is echt voorbij. Iedereen laat online sporen na, dan kun je maar beter zorgen dat je jezelf daar goed presenteert. Natuurlijk leren wij zelf ook continu bij. Dat doen we door te experimenteren, maar we volgen ook veel masterclasses en seminars. Als we daarvoor naar Amsterdam, Londen of Berlijn moeten, dan doen we dat. Daar vind je de nieuwste ontwikkelingen op ons werkterrein. Je móet bijblijven, want de online veranderingen gaan hard.”

Het moment suprême

Wie ooit te maken heeft gehad met Fongers & Fongers weet het: de dames gaan zeer persoonlijk te werk. Gaat dat veranderen met de inzet van technologie? “Zeer zeker niet,” antwoordt Diana Fongers. “We kunnen matches in kaart brengen met behulp van de computer, maar iemand over de streep trekken kan niet met bits & bytes. Het ‘boeien en binden’ van kandidaten is mensenwerk. Een theoretisch ideale match hoeft dat bovendien in de praktijk nog niet te zijn. De echte match tot stand brengen lukt alleen via de persoonlijke weg. De slimme systemen doen het voorwerk, wij stappen in als het moment suprême daar is. Big data is niet meer weg te denken uit ons vak, maar de persoonlijke relatie met kandidaten en opdrachtgevers leidt uiteindelijk tot het succes.”

Bron: AIM Magazine 4|17