Blog
Gepubliceerd: 09-09-2021

Heb jij last van het post-holiday-syndroom?

Zit je in gedachten nog steeds met een cocktailtje op het strand? Lukt het maar niet om je te concentreren op die volle inbox en al het werk dat er na de vakantie op je wacht? Een typisch geval van het post-holiday-syndroom! Daarmee ben je zeker niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de werknemers na de vakantie geen zin heeft om aan de slag te gaan.

Een after vakantiedip (post-holiday-syndroom) klinkt misschien grappig, maar is het zeker niet. Het zorgt voor fysieke en psychologische klachten. Denk aan prikkelbaarheid, vermoeidheid of een gebrek aan concentratie. Ook kan het zijn dat je je somber voelt over je werk of het leven. De maand september helpt daar zeker niet aan mee… Hoe voorkom je een after vakantiedip zorg je ervoor dat de september blues jou niet te grazen nemen? De medewerkers van Fongers & Fongers delen acht handige tips.

#1 Overzicht
Voorkomen is beter dan.. Juist ja! Een inkoppertje misschien, maar in dit geval is een goede voorbereiding echt het halve werk. Zet voor de vakantie alle lopende zaken op een rijtje en maak hier een duidelijk overzicht van. Dit geeft je een duidelijk houvast bij terugkomst.
Heb je collega’s? Regel dan een goede overdracht voordat je je koffers pakt. Zorg dat de rest op de hoogte is van lopende projecten en besteed taken uit. Dit bespaart jou een hoop stress en werk en nu kun jij lekker gaan relaxen.

# 2 Tranquilo
Blijf na thuiskomst nog even in de vakantiestemming hangen. Plan nog een of enkele dagen vrij. Pak je koffer uit, draai een wasje en doe de boodschappen. Gun jezelf de rust om weer rustig te wennen aan het gewone leven. Bovendien is het fijn als deze klusjes al zijn geregeld voordat je naar kantoor gaat.
Ga daarnaast lekker sporten, eet gezond, sta op tijd op en duik niet te laat in bed. Zo kom je zo snel mogelijk weer in je oude ritme. Maar vergeet zeker niet om te genieten. Pak bijvoorbeeld nog een terrasje met vrienden of ga lekker uit eten. Zo houd je het vakantiegevoel ook thuis nog even vast.

#3 Schone lei
Een schoon en opgeruimd bureau werkt wel zo prettig. Wist je dat het ook je je prestatievermogen verhoogt, stress vermindert en voor meer productiviteit zorgt? Dus ‘niet lullen, maar poetsen’ en start op een schone en frisse werkplek!

#4 Goede start
Ga de eerste dagen na de vakantie rustig van start. Natuurlijk is dit soms lastig te realiseren, maar plan niet te veel afspraken en vergaderingen in. Maak wel ruimte voor een kort overleg met je collega’s. Wat moet je als eerste oppakken? Wat is er gebeurd terwijl jij weg was? Hoe eerder en beter je op de hoogte bent, hoe sneller en efficiënter je kunt starten!
Maak het ook weer niet te gek; draai niet meteen veel overuren in deze eerste week. Anders ben je binnen no-time weer aan een nieuwe vakantie toe. Vergeet niet om korte pauzes in te plannen en tussen de middag een korte wandeling te maken.

# 5 Pak je mailbox aan
Laat je ‘out of office- melding’ gerust een dagje langer aanstaan. Dat geeft je de tijd om eerst je mailbox bij te werken. Begin bij de meest recente mail en maak voor jezelf een lijstje met de belangrijkste e-mails. Daar start je de dag mee, de rest komt later in de week.
Tijdens jouw afwezigheid hebben collega’s oudere mails vaak al beantwoord. Scan die mails vluchtig en verwijder overbodige cc-mails en spam.

# 6 First things first
Wees eerlijk: ben jij echt de énige die een nieuwe cartridge in de printer kan plaatsen? Of kan iemand anders dit ook? Focus je op zaken die écht belangrijk zijn. Stel prioriteiten en maak een duidelijke planning. Selecteer elke dag de drie belangrijkste taken. Daar ligt nu jouw focus op. Schrijf ook op welke zaken nog even kunnen wachten. Zo’n overzichtje zorgt voor meer rust en dus minder stress.

7 # Kijk vooruit
Na een paar dagen zijn de palmbomen wat meer naar de achtergrond verdwenen en kom je weer in het ritme. De belangrijkste taken zitten erop. Nu is het tijd om vooruit te kijken: wat ga je de komende periode doen? Wat zijn je doelen en goede voornemens? Zet je ideeën op papier. Zo verminder je de kans op een vakantiedip en krijg je meer energie.
Check daarnaast hoeveel vakantiedagen je nog over hebt. Door jouw vrije dagen over verschillende periodes te verspreiden, heb je weer iets om naar uit te kijken en dit motiveert enorm. Let’s go!

# 8 Een nieuwe baan?
Lukt het met al onze tips nog niet om weer lekker aan het werk te gaan? Zeg eens eerlijk: zit jij eigenlijk nog wel goed op je plek bij je huidige baan? Of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Fongers & Fongers helpt je graag verder. Neem contact met ons op voor een afspraak! http://www.fongersenfongers.nl