Nieuws
Gepubliceerd: 11-09-2018

DE GEHEIMEN VAN FAVORIETE WERKGEVERS: ‘WERK-PRIVÉBALANS IS HET BELANGRIJKST’

RABOBANK IS DE FAVORIETE WERKGEVER VAN NEDERLAND, HET MINISTERIE VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID IS DE GROOTSTE STIJGER. HOE KRIJG JE ZO’N POSITIEVE UITSTRALING ALS WERKGEVER? INTERMEDIAIR VROEG RECRUITMENTEXPERTS BIJ BEIDE ORGANISATIES NAAR HUN GEHEIMEN.

De 36ste verdieping van het ministerie van Justitie en Veiligheid kijkt uit over Den Haag, het strand en in de verte Rotterdam. Zelfs Utrecht, waar het hoofdkantoor van Rabobank staat, kun je normaliter zien. Als het tenminste niet zo’n warme, zompige, heiige dag was tijdens dit dubbelinterview. Rabo-recruitmentmarketeer Sjoerd van den Hil is op bezoek bij P&O-adviseur Boudewijn Bakker van Justitie en Veiligheid. Zij mogen in deze jaren-twintig-wolkenkrabber uitleggen waarom Rabobank het zo goed doet in het Intermediair Imago Onderzoek 2018, en waarom Justitie de hoogste stijger is qua populariteit bij hoogopgeleiden. Maar eerst leggen de kersverse vaders (hint: slank en wallen onder de ogen) uit hoe ze in het recruitmentvak zijn beland.

Links Sjoerd van den Hil, rechts Boudewijn Bakker

Sjoerd van den Hil heeft vrijetijdsmanagement gestudeerd, niet direct een klassieke recruitmentvooropleiding. ‘Bij Google begon ik in 2010 voor tientallen bedrijven adverts te bouwen. Niemand had daar een opleiding voor, het was iets totaal nieuws. Vonq was een klant. Ik vond data-driven recruitment interessant en die start-upvibe van Vonq paste wel bij mij. Later belandde ik bij Rabobank, waar ik kijk naar employer branding. Hoe wil Rabobank zich positioneren bij diverse doelgroepen? Ik ben toevallig in het recruitmentvak terechtgekomen, maar ik vind het een waanzinnig vak. Het wisselen van baan is een enorme beslissing in iemands leven. Het matchen van mens en baan is een heel mooi en uniek vak.’

Boudewijn Bakker studeerde rechten in Leiden. ‘Ik vind strafrecht nog steeds het mooiste rechtsgebied. Een strafzaak is enerzijds uiteraard een juridisch vraagstuk. Anderzijds staat de vraag centraal of de verdachte iets opzettelijk heeft gedaan, dat is ook psychologie. Als beleidsadviseur bij het ministerie hield ik me bezig met de versterking van de samenwerking tussen organisaties als de Raad voor de Kinderbescherming en de politie in het justitiële jeugddomein. Later schoof ik door naar de directie personeel en organisatie. Ik was als student ambassadeur voor de rechtenfaculteit, nu komt dat in een ‘grotemensenbaan’ terug. Sinds kort werk ik aan het arbeidsmarktbeleid en de arbeidsmarktcommunicatie voor het ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij zijn een van de grootste werkgevers van Nederland. Er is hier zo veel te doen!’

HOE KOMT HET DAT JUSTITIE ZO SNEL IS GESTEGEN IN HET INTERMEDIAIR IMAGO ONDERZOEK 2018?

Bakker: ‘Wij waren aangenaam verrast! Belangrijkste verandering de laatste tijd is dat we veel meer laten zien wat ons werk inhoudt. Wat gebeurt er daadwerkelijk in een gevangenis? Ook op social media doen we meer aan storytelling. De onderwerpen recht en veiligheid raken ons allemaal, dus proberen we die bij Justitie te vertalen in items die laten zien hoe wij aan een rechtvaardige samenleving werken. Dat motiveert mensen om hier te komen werken. Voor die storytelling gebruiken we ambassadeurs van onze organisatie. De meeste ambtenaren doen dat niet van nature, maar ze zijn wel trots op hun werk, en daar maken we gebruik van.’

HET MINISTERIE VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID HEEFT TE MAKEN MET DE HAAGSE POLITIEK VAN DE DAG. VAN BONNETJESAFFAIRES TOT DISCUSSIES OVER POLITIE-INZET, HET BEELD WISSELT DAGELIJKS. MAAKT DAT JOUW WERK ALS PERSONEELSWERVER LASTIGER?

Bakker: ‘Politiek hoort bij ons werk, dat is ook het leuke van deze omgeving. De politiek bepaalt grotendeels onze agenda, zo zit onze democratie in elkaar. Maar de politieke druk is niet altijd even hoog en het werk van 100.000 medewerkers voor onze rechtsstaat gaat dag in dag uit door, ook los van de politiek. Ik vind het niet erg dat iedereen een mening heeft over Justitie, recht raakt immers mensen.’

RABOBANK IS DE FAVORIETE WERKGEVER VAN 2018. WAT DOEN JULLIE BETER DAN ANDERE BANKEN?

Van den Hil: ‘Rabobank verschilt van andere financiële werkgevers doordat wij lokaal betrokken zijn. Door onze coöperatieve roots zijn we sterk betrokken bij plaatselijke verenigingen, sportclubs, we zijn zichtbaar aanwezig in de samenleving. Desondanks moeten we hard werken om het merk Rabobank te onderhouden. Door veranderingen in de markt en de organisatie zoeken we nu meer IT’ers en data-analisten. Die technici denken niet altijd aan een bank als werkgever. Wij hebben echt nog wat te doen.’