Nieuws
Gepubliceerd: 19-12-2019

2020, wat staat ons te wachten?

Nog een paar keer knipperen met onze ogen en het is alweer 2020! De komst van het nieuwe decennium leek heel lang mijlenver weg, maar staat inmiddels aan onze voet. Het afgelopen jaar ging het wat betreft arbeidsmarkttrends nog veel over Employer Branding en uiteraard de WAB. Maar waar moeten we ons komend jaar op richten?

Solliciteren 3.0

Hij komt! Alleen wanneer is nog de vraag, Google for jobs! Deze nieuwe ontwikkeling wordt een belangrijk onderdeel van het sollicitatie- en recruitmentproces. 73% van alle sollicitanten start hun zoektocht op Google en door Google for Jobs wordt conversie naar je website tot 3 keer groter. Naast Google for jobs, zijn ook de mogelijkheden om te solliciteren via WhatsApp en LinkedIn in trek bij de sollicitanten. Het standaard cv is dus al bijna passé!

Gelukkig is onze website alvast ingericht op deze nieuwe trends en zijn we klaar voor deze nieuwe manier van solliciteren!

Wat wil de werknemer van de toekomst?

De arbeidsmarkt veranderd, maar zo ook de wens van de kandidaat en de mens daarachter. Fulltime werken de standaard? Nee hoor! Steeds vaker is de wens van het hebben van goede werk-privé balans de nummer 1. Hierbij heeft een werkweek van 4 dagen, voor zowel mannen als vrouwen, steeds vaker de voorkeur. Ook is de mogelijkheid tot thuiswerken en het hebben van flexibele werktijden, een veelvoorkomende wens. Daarbij hoef je als organisatie niet bang te zijn dat medewerkers minder werk verrichten. In tegendeel, ze zijn juist vaak productiever!

Ook blijft de wens van de professionals aanwezig om zich continue te kunnen blijven ontwikkelen door middel van studie, cursussen of trainingen. In deze snel veranderende wereld is het ook voor jouw organisatie goed om te zorgen dat je medewerkers alert blijven en mee kunnen komen met procesoptimalisatie en ontwikkelingen op technologisch gebied. Een leven lang leren!

Vandaag de dag is alles mogelijk en daarbij worden keuzes snel gemaakt. Het is daarom ook goed om na te denken over hetgeen wat jij of een medeweker wil doen. Al eens gedacht aan Loopbaanmanagement? Fongers & Fongers heeft carrièrecoaches, waarbij je samen keuzes maakt op basis van je talent, persoonlijkheid, ambitie en je privésituatie.

Generatie Z

Na de komst van generatie Y, oftewel de Millennials, is daar natuurlijk ook een opvolger – Generatie Z-. Deze generatie is geboren na 1995 en kijkt heel anders tegen organisaties dan bijvoorbeeld de babyboom generatie. Zij vinden innovatie en duurzaamheid belangrijke speerpunten en kijken hier ook naar bij het vinden van een (nieuwe) werkgever.

Deze generatie is opgegroeid met internet, social media, een iPad, smartphones en kijken naar YouTube in plaats van het 20:00 uur journaal. Ook willen zij zich graag onderscheiden van de ‘grote massa’, waar de enorme opkomst van grote influencers ook een handje bij helpt. Toch moeten we deze generatie niet onderschatten, deze jongeren zetten leren en groeien hoog op hun verlanglijst. Ze zijn snel, transparant, flexibel en zijn sterk in verandering. Wanneer je wil blijven concurreren in deze snel veranderende wereld, is daar ook een juiste mindset voor nodig! ‘Change is the only constant’.

Brand Building

We kennen natuurlijk allemaal het begrip Employer Branding, maar het gaat verder dan dat. Het gaat niet alleen om de vraag, ‘hoe trek ik nieuwe personeel of klanten aan?’, maar juist ook om de vraag ‘Hou houd ik mijn klanten, medewerkers en andere samenwerkingspartners ook aan me gebonden?’.

Het is belangrijk om consistent uit te dragen wie je als organisatie bent. Hiermee bedoelen we dus: laat zien wie je bent, wat je zegt, wat je doet, hoe je organisatie eruitziet, welke producten of diensten je levert. Van het magazijn t/m de ontwikkeling, deze samenhang versterkt je gehele imago. Dit is een investering aan de voorkant (bv. website, video’s, foto’s en teksten), maar uit onderzoek blijkt dat op de lange termijn branding het meeste effect heeft op de groei van je organisatie. Door Branding is het resultaat dat je al een totaalervaring met de organisatie hebt gehad, zonder dat je er daadwerkelijk bent geweest. Zorg ervoor dat je website en andere online pagina’s gevuld zijn met voldoende ‘personal touch’. Werk je veel aan innovatie, duurzaamheid of ontwikkeling? Ook dit zijn belangrijke speerpunten om uit te dragen naar de buitenwereld.

Meer weten over deze onderwerpen of wil je weten jouw organisatie klaar is voor de toekomst? Wij gaan graag met je in gesprek over dit onderwerp.