Blog
Gepubliceerd: 14-08-2017

10 TIPS OM PRODUCTIEVER TE ZIJN OP JE WERK

Soms lijken op kantoor de uren extra snel te gaan. Een mail hier, een meeting daar… voor je het weet zit je werkdag erop. Terwijl aan je to-do list maar geen eind komt. Gelukkig zijn er goede productiviteitshacks die je helpen het meeste uit je (werk)dag te halen en productiever te zijn op je werk. In dit blog lees je onze tien tips.

1. Beslis vandaag de kleine keuzes van morgen

Je staat er waarschijnlijk niet altijd bij stil, maar: beslissingen nemen kost tijd en energie. Ook als het kleine keuzes zijn. Zoals de kleding die je de volgende dag aantrekt of wat je morgen eet tijdens de lunch. Beslis kleine keuzes daarom een dag eerder. Dit zorgt voor rust. Zo kun je de dag rustig opstarten en je tijdens je werkdag focussen op de inhoud van je werk.

2. Laat je niet domineren door je mailbox

Het is verleidelijk om je werkdag te beginnen met je mailbox. ‘s Ochtends gelijk je mail afhandelen is prima, mits je je mailbox op tijd weer afsluit. Voor je het weet ben je namelijk alleen nog maar druk met ‘brandjes blussen’. En kom je niet toe aan wat je gepland had die dag te doen. Timemanagementguru’s adviseren daarom ook vaak om je mail op vaste momenten te bekijken en niet de hele dag door.

3. Begin met je belangrijkste taken

Een van dé productiviteitsconsultants aller tijden – Ivy Lee- bedacht de volgende, succesvolle methode om de productiviteit van medewerkers te verhogen.

1- Schrijf aan het einde van elke werkdag de zes belangrijkste taken op voor je volgende werkdag.  

2- Zet de meest urgente taak op nummer 1 en de minst urgente taak op nummer 6.

3- De volgende werkdag begin je direct en alleen met het eerste punt op de lijst.

4- Werk je lijst verder af. Aan het einde van de dag zet je de taken die niet af zijn gekomen weer op je lijst. Deze mag nog steeds maar 6 punten lang zijn.

5- Houd dit iedere dag vol!  

Probeer het eens en laat ons over drie maanden weten wat het resultaat is!

4. Vermijd multitasking

Deze tip is ook onderdeel van de methode van Ivy Lee, maar belangrijk genoeg om apart te benoemen: vermijd multitasking. Elke keer als je tussen twee taken schakelt, kost je dat energie en hersencapaciteit. Je begrijpt dat dat minder effectief werkt.

5. Hard doorgezet, maar toch lukt het niet? Neem even pauze

Merk je dat je niet vooruit komt met wat je aan het doen bent? Omdat je even geen inspiratie hebt of sneller afgeleid bent dan normaal? Neem even pauze van wat je aan het doen bent en probeer het later nog eens. Vaak kunnen we ons maar anderhalf uur optimaal op dezelfde taak focussen.

6. Maak een praatje

Een gesprek met een enthousiaste collega kan voor meer energie zorgen dan tien koppen koffie! Bovendien: even sparren zorgt voor nieuwe inzichten.

7.  Gebruik je reistijd

Zit je veel in de auto of de trein? Probeer deze tijd dan zo nuttig mogelijk te besteden. Bijvoorbeeld door relevante podcasts te luisteren. Doe je dit consequent? Dan levert je dat veel nieuwe kennis en vaardigheden op om te gebruiken tijdens je werk.

8. Schrijf een to-stop list

De handigheid van to-do lists kennen we allemaal. Maar heb je ook weleens een to-stop list geschreven? Je raadt het al: hierop schrijf je alles wat je uit je leven wilt schrappen. Zorg dat je je to-stop list regelmatig bekijkt, zodat je jezelf eraan herinnert waar je niet meer mee bezig wilt zijn. Extra tip: deel je to-stop list met anderen, zodat zij je accountable kunnen houden.

9. Zet er wat extra druk op

Vertel je team of leidinggevende exact wanneer je die offerte of rapportage oplevert. Zo geef je jezelf een harde deadline. Veel mensen presteren beter en zijn productiever onder druk.

10. Doe het in een keer goed

Van afraffelen is nog nooit iemand beter geworden. Werk en communiceer daarom met aandacht. Zo voorkom je misverstanden, teleurstellingen en inefficiënt werken.

Hoe haal jij het meeste uit je werkdag?